Košík0 0 Ks
0 Kč

V nákupním košíku máte


Ve Vašem košíku nic není. Nechcete do něj něco přidat?


Jak vyměnit duši v klidu a v pohodě?

Jak vyměnit duši v klidu a v pohodě?

Jak už naznačuje název, v dnešním článku bych Vám chtěl poradit, jak zůstat v případě defektu v klidu a vše řešit s chladnou hlavou.

Neštěstí nechodí po horách, ale i po cyklistech. Znáte ten pocit, když si užíváte vyjížďku a najednou se dostaví ten nepříjemný pocit "měknutí". Kolo začne plavat, v první chvíli si to člověk nechce připustit, zkouší šlapat dál, však ono se to třeba nějak zalepí...nezalepí, je potřeba tuto situaci řešit. Druhá situace je, když je defekt rozeznatelný ihned, ozve se rána a za 2 sekundy je kolo na ráfku. Obě tyto situace se dají v klidu a v pohodě řešit.

Jakožto dlouholetý cyklista jsem těchto situací zažil mnoho a od jisté doby s sebou vozím alespoň základní nářadí na opravu defektů či jiných havárií, které se u kola mohou stát. Spoléhat se na kolem jedoucí cyklisty taky není zrovna to pravé ořechové. Na rušné cyklostezce Vám někdo třeba pomocnou ruku nabídne, ale uprostřed Beskyd? Začíná se stmívat, k nejbližší civilizaci daleko a zvířátka už se těší, až Vám budou "zpříjemňovat" večerní procházku po lese strašidelnými zvuky a skřeky.

K řešení tohoto problému stačí zakoupit ve Vašem oblíbeném cyklo obchodu několik drobností a nezbytností:

- Pumpičku (nejlépe tu, která umí foukat všechny typy ventilků, abyste případně i vy mohli někomu pomoct)

- Náhradní duši 

- Lepení (pro případ několikanásobného píchnutí)

- Montpáky

- Multiklíč

- Brašničku na kolo, nebo batoh, do které všechno pečlivě uložíte.

Při výběru doporučuji nechat si poradit od prodejce. On přesně ví, jaký rozměr duši potřebujete, jaká pumpička je pro Vás vhodná, či jaký multiklíč je pro Vás ten optimální.

Dále musíte být vybaveni alespoň základními znalostmi a technickými dovednostmi potřebnými k samotnému úkonu. O tom však níže.

První přijde na řadu sundání kola z rámu, či vidlice - v dnešní době jsou na kolech v 90% případů rychloupínáky, či pevné osy, které povolíte i bez nářadí. Pokud máte ještě kolo uchyceno matkami, nezbývá než vozit stranový klíč příslušné velikosti.

Kolo máme sundáno, nyní následuje operace s montpákami. Doporučuji kupovat pouze plastové tvrzené montpáky, kovové mají tendenci škrábat ráfek a ničit duši. Montpákami na dvou místech cca 20cm od sebe podebereme plášť a páčením dostaneme jednu stranu patky ven z ráfku. 

Poté stačí vyndat poškozenou duši a nahradit ji novou. V případě lepení je zapotřebí poškozené místo na duši očistit smirkovým papírem, nanést malé množství vulkanizačního roztoku, počkat cca 3 minutky, než lepidlo zavadne a poté přiložit záplatu a pevně na několik sekund přimáčknout. Necháme chvíli v klidu a můžeme duši dát zpět do pláště.

Velice důležité je ještě před vložením duše zkontrolovat plášť, jestli v něm nejsou trny, či jiné nežádoucí předměty, které způsobili defekt!

Duši před vložením do pláště nafoukneme tak,aby alespoň minimálně držela tvar. Vyhneme se tak nechtěnému přetočení duše a manipulace bude jednodušší. nasazujeme zpátky plášť do patek a opět si můžeme pomoct montpákami při nahození pláště do ráfku.

Duše je vyměněna, nyní jen stačí vzít pumpičku a foukat, foukat foukat foukat :)

Máme nafoukáno, kolo vložíme zpět do rámu či vidlice, zajistíme upínákem, uklidíme si věci zpět do batůžku či brašničky a jsme připraveni vyrazit opět vstříc zážitkům, kvůli kterých jezdíme na kole :)

Výměnit duši jde i s úsměvem :)


Další články

Komentáře 1

Napsat komentář

Já bych ještě dodal pro začátečníky, že páčky (né ty černé-zlomí se u nového běžného drátového pláště) se strkají někde, nejlépe naproti ventilku. A naopak, plášť se začíná nasazovat u ventilku, kdy se ten ventilek musí zatlačit do pláště, aby plášť sedl do ráfku, a pak ventilek vytáhnout. A ještě je dobré sebou vozit mastek koupený v galantérii, kterým se namaže okraj pláště, aby plášť lehce zapadl do ráfku při foukání. A tu kontrolu pláště před zpětnou montáží provést pořádně, nejlépe převrácením naruby, postupným a přejížděním prsty. A také se může schovávat volně ležící v plášti. A záplatu je také dobré přetřít tím mastkem, aby se nepřilepila k plášti. Nevozte jen lepení, můžete při defektu utrhnout ventilek. Nebo se vám může duše z Číny (Čínu nebrat)roztrhnout ve švu v délce poloviny obvodu kola, jak se mi to stalo při sjezdu (50km/h) po asfaltu z Prašivé. Co zde píšu, mám z vlastních zkušeností. Najezdil jsem desetitisíce km po hlavních silnicích, jak na silničce, tak i na horáku.

Mirek Foldyna


Již jste navštívili

V této kategorii se bohužel zatím nenachází žádné zboží